دکتر سوده رودباری | علائم و نشانه های چربی خون بالا چیست؟
علائم و نشانه های چربی خون بالا چیست؟

چربی خون بالا چیست؟

همانطور که می دانید برای بیان میزان غیر طبیعی چربی ها و لیپید ها در خون از اصطلاح پزشکی چربی خون بالا استفاده می‌کنند. دو نوع چربی در خون وجود دارد که تری گلیسرید و کلسترول نام دارند. هنگام مصرف غذا های پرکالری همچون لبنیات پر چرب، شیرینیجات، گوشت قرمز و الکل میزان تری گلیسرید موجود در خون افزایش می‌یابد. البته ناگفته نماند که بعضی از تری‌گلیسرید ها برای بهبود عملکرد سلول ها ضروری هستند. لازم است بدانید که کلسترول در کبد تولید می‌شود. برای تولید ویتامین D و هورمون های خاص، میزان قابل توجهی کلسترول مورد نیاز است. همچنین مغز برای انجام دادن مکانیسم ها و عملکرد های صحیح خود به کلسترول نیاز دارد. کلسترول در غذا هایی همچون تخم مرغ، گوشت قرمز و پنیر وجود دارد. ناگفته نماند که کلسترول به دو نوع کلسترول خوب یعنی LDL و کلسترل بد یعنی HDL تقسیم می‌شود.

بنابراین اگر میزان کلسترول بد و تری‌گلیسرید در بدنتان افزایش یابد، در اصطلاح پزشکی به این معناست که میزان چربی خون شما بیشتر از حد نرمال است. البته ناگفته نماند که چربی خون بالا، باعث بروز بیماری های قلب و عروق در فرد می‌شود. برای پیشگیری از این نوع بیماری های خطرناک بهتر است به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. دکتر سوده رود باری یکی از بهترین متخصصان موجود در سطح کشور است که در زمینه بیماری های قلبی و عروقی فعالیت دارد. همچنین اگر میزان کلسترول و تری‌گلیسرید در بدن افزایش یابد امکان ابتلا فرد به سرطان چند برابر می‌شود. در ادامه این مقاله، عوارض چربی خون بالا را شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

میزان تری گلیسرید

عوارض و خطرات چربی خون بالا

همانطور که میدانید چربی خون بالا عوارض و خطرات بسیار زیادی به همراه دارد. یکی از خطرناک ترین خطرات بیماری چربی خون بالا، سکته قلبی می‌باشد. همچنین بیماری های مزمن کلیوی و فشار خون بالا، از سایر خطرات و عوارض چربی خون بالاتر می‌باشند. لازم به ذکر است که برای پیشگیری از چنین خطراتی بهتر است تحت نظر متخصصین با تجربه همچون دکتر سوده رودباری باشید. دکتر سوده رودباری به دلیل تسلط به زبان انگلیسی، بیمار های خارجی را نیز پذیرش می‌کند. یکی دیگر از عوارض بیماری چربی خون بالا، به وجود آمدن سنگ در کیسه صفرا می‌باشد. اگر میزان کلسترول و تری‌گلیسرید در بدن فرد افزایش یابد، فرد در قفسه سینه خود احساس درد شدیدی می‌کند که به این نوع درد آنژین گفته می‌شود. همچنین این موضوع، باعث افزایش فشار خون در فرد می‌شود. چربی خون بالا در فرد، میزان پلاک ها و لخته های خون در بدن را افزایش می‌دهد که این امر باعث سکته قلبی در فرد می‌شود.

درمان چربی خون

همانطور که گفتیم، بیماری چربی خون بالا خطرات و عوارض بسیار زیادی به همراه دارد. پس بنابراین اگر میزان چربی خون فردی، بیشتر از حد نرمال باشد بهتر است هرچه سریعا به پزشک مراجعه کند. همانطور که میدانید میزان نرمال کلسترول کل در هر فرد باید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد. برای پیشگیری از افزایش میزان کلسترول، باید روزانه حدود 30 الی 60 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. همچنین مصرف مواد غذایی فیبردار باعث کاهش میزان کلسترول در بدن فرد می‌شود. جایگزین کردن انواع مغز ها، سویا و گوشت سفید به جای گوشت قرمز بهترین راه حل برای کاهش کلسترول در بدن می‌‎باشد. همچنین برای جلوگیری از چربی خون بالا بهتر است از دخانیات و مشروبات الکلی استفاده نکنید. قرار دادن مکمل های امگا3 در رژیم غذایی خود یکی از بهترین روش های درمانی برای کاهش کلسترول می‌باشد. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری چربی خون بهتر است مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.