دکتر سوده رودباری | چه کسانی باید نگران ابتلا به بیماری‌های قلبی باشند؟
چه کسانی باید نگران ابتلا به بیماری‌های قلبی باشند؟

امروز در این پست از سایت دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق می‌خواهیم درباره ابتلا به بیماری‌های قلبی با شما صحبت کنیم. همان طور که می‌دانید بیماری‌های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ و میر در جهان هستند و سالانه افراد زیادی به دلیل این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند. اما چه کسانی بیشتر از دیگران باید نگران بیماری‌های قلبی باشند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

بیماری‌های قلبی در لیست بیماری‌های کشنده!

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که سرطان مهم‌ترین قاتل بشریت به شمار می‌آید، اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید بهتر است بدانید کاملا اشتباه است! بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی؛ سکته قلبی بیشترین تعداد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. دومین، سومین و چهارمین علت مرگ و میر در جهان، کرونا، سکته مغزی و تصادفات است.

ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر در کمین کدام یک از افراد نشسته است؟

اولین گروهی که باید از سکته قلبی بترسند و از جانشان محافظت کنند، سیگاری‌ها هستند. زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد سیگاری بیشتر از سایرین است. گروه دومی که باید نگران حمله قلبی باشند، احتمالاً کسانی هستند که بدون برنامه مشخص ورزش می‌کنند یا صبح‌های زود را برای ورزش حرفه‌ای انتخاب می‌کنند. این افراد واقعاً فشار زیادی به قلب وارد می‌کنند و باعث می‌شوند خون به طور مرتب از طریق رگ‌ها پمپاژ نشود.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شهرهای آلوده جهان

شاید گروه بعدی که باید از ابتلا به بیماری‌های قلبی بترسند ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ باشند. این افراد هوای کثیف زیادی را تنفس می‌کنند. شهرهایی مانند بمبئی در هند و تهران در لیست آلوده‌ترین هوای جهان قرار دارند. البته متخصصان بر این باورند که زندگی عادی و نداشتن اضطراب می‌تواند تا حد زیادی میزان بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

اضطراب بزرگترین دام ابتلا به بیماری‌های قلبی

اما شاید بزرگترین گروه که باید در هر زمان نگران ابتلا به بیماری‌های قلبی باشند، مردمی هستند که بیشتر در معرض آشفتگی ذهنی، هرج و مرج و نگرانی‌های دنیای امروز هستند. در حقیقت، «اضطراب» را می‌توان مهم‌ترین عامل سکته قلبی دانست. استرس، اضطراب، نگرانی و بلاتکلیفی دنیای امروز یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. این عوامل بیماری‌های قلبی افراد را نیز بدتر می‌کند.
نکته: تا جایی که می‌توانید استرس خود را کنترل کنید و از ناراحتی دوری کنید.

چه زمانی دچار حمله قلبی می‌شویم؟

زمانی می‌گوییم حمله قلبی رخ داده است که شریان‌های قلب خون را به تمام قسمت‌های مختلف بدن نرسانده باشند. در واقع، در این زمان قلب، خون را به درستی پمپاژ نکرده است.
علائم ابتلا به بیماری‌های قلبی چیست؟

مهمترین علائم بیماری‌های قلبی عبارتند از:

•    درد قفسه سینه
•    احساس سنگینی در قفسه سینه
•    احساس تپش قلب
•    درد در ناحیه دست چپ و گردن
با بدتر شدن بیماری قلبی، پزشکان می‌ترسند که این بیماری منجر به حملات قلبی شود.

ابتلا به بیماری‌های قلبی

مهم‌ترین عوامل خطر رفتاری ابتلا به بیماری‌های قلبی روانی هستند

مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی، تکرار کردن رفتارهای پرخطر  بیماری‌زا است. رفتارهای پرخطر بیماری‌زا  شامل رژیم غذایی پرچرب و نامناسب، تحرک بسیار کم، کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی است. البته عوامل طبیعی مثل سندرم متابولیک که شامل افزایش فشار خون و دیابت است و خودش را به شکل چاقی و افزایش چربی در بدن نشان می‌دهد، هم یک عامل خطر بزرگ محسوب می‌شود. این «عوامل خطر» را می‌توان در مراکز مراقبت اولیه قلبی، مانند اورژانس اندازه گیری کرد.
 اکثر افرادی که دچار بیماری قلبی  هستند، مدت زیادی است که دچار آن شده اند. آن‌ها درد در ناحیه قفسه سینه را احساس کردند و این درد به تدریج افزایش یافت. بیشتر ما وقتی در قفسه سینه احساس درد می‌کنیم، فکر می‌کنیم سرما خورده‌ایم و درد را جدی نمی‌گیریم. شاید اولین قدم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی  جدی گرفتن درد و ناراحتی است. بخصوص ردهایی که برای مدتی از آن رنج می‌بریم.

برای کاهش احتمال ابتلا بیماری‌های قلبی چه باید کرد؟

ثابت شده است که ترک سیگار، کاهش نمک در رژیم غذایی، خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، فعالیت بدنی منظم و پرهیز از الکل مضر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. شناسایی افراد در معرض خطر بالای بیماری قلبی  و دریافت درمان مناسب مطمئناً می‌تواند از مرگ زودرس افراد جلوگیری کند. همه مراکز مراقبت اولیه باید به داروهای خاص قلب و عروق و فناوری بهداشتی اولیه دسترسی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که افراد نیازمند تحت درمان و مشاوره قرار می‌گیرند.

سکته را با بیماری قلبی  اشتباه نگیرید!

همانطور که گفتیم زمانی که خون به میزان کافی به سلول های بدن نرسیده باشد، حمله قلبی رخ داده است. زمانی هم که قلب به پمپاژ خون را کاملا متوقف کند، فرد دچار سکته قلبی شده است. یک فرد با سکته قلبی نمی‌تواند نفس بکشد و بیهوش می‌شود. با احیای قلبی یا عملیات cpr می‌توان فردی که سکته کرده است را به زندگی بازگرداند.

برای جلوگیری از سکته قلبی چه کنیم؟

توصیه‌های دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق را جدی بگیرید. فشار خون خود را تا حد امکان اندازه گیری کنید، ضربان قلب خود را چک کنید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری قلبی  در خانواده شما ارثی است، بیشتر از سایر افراد مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود باشید. از ورزش‌های سنگین در اوایل روز خودداری کنید. وزن خود را کنترل کنید. اضافه وزن یکی از عوامل خطر حمله قلبی است؛ بنابراین تا حد امکان وزن خود را کاهش دهید.