دکتر سوده رودباری | همه چیز درباره فشار خون
همه چیز درباره فشار خون

همه چیز درباره فشار خون

همه چیز درباره فشار خون

 

فشار خون چیست؟

همانطور که میدانید یکی از مهم ترین علائم حیاتی هر فردی فشار خون یا Blood pressure می‌باشد که باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی در فرد می‌شود. به مقداری فشار یا قدرتی که توسط خون در دیواره رگ ها جریان دارد فشار خون گفته می‌شود. در این مقاله علل افزایش و کاهش فشار خون، نحوه تشخیص و درمان آن را شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید. ناگفته نماند که منظور از کلمه فشار، قدرت می‌باشد. میزان این فشار یا قدرت در قسمت های نزدیک به قلب، بیشتر از سایر قسمت ها می‌باشد. زیرا جریان این فشار در شاهرگ ها بسیار بیشتر از رگ ها می‌باشد. ناگفته نماند که جهت اندازه گیری فشار یا قدرت خون در رگ ها از وسیله ای به نام فشار سنج استفاده می‌کنند که واحد آن میلی متر جیوه می‌باشد. همچنین پرفشار بودن بیش از حد خون منجر به سکته قلبی در فرد می‌شود.

بهتر است بدانید که فشار یا قدرت خون به دو نوع سیستولی و دیاستولی تقسیم بندی می‌شود. میزان نرمال فشار یا قدرت خونی دیاستولی در فرد در حال استراحت، حدود 60 الی 80 میلی متر جیوه می‌باشد. همچنین میزان نرمال فشار یا قدرت خونی سیستولی در فرد در حال استراحت، حدود 90 الی 120 میلی متر جیوه است. اگر میزان فشار خون فردی در حالت عادی و نرمال، بیشتر از 80 دیاستول و 130 سیستول باشد، فشار  و قدرت خونی او در حال افزایش خواهد بود. به این نوع عارضه، پرفشاری خون یا هیپرتانسیون گفته می‌شود. همچنین اگر میزان فشار و قدرت خونی فردی، کمتر از حد نرمال باشد، او به بیماری هیپوتانسیون مبتلا است. در ادامه به علل و درمان انواع بیماری های فشار خونی می‌پردازیم.

 

علل (اولیه و ثانویه) فشار خون بالا

همانطور که میدانید، دلایل و علل زیادی باعث افزایش فشار خون می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از علت های ثانویه فشار خون بالا، دیابت می‌باشد. زیرا دیابت باعث آسیب رساندن به سیستم فیلتراسیون کلیه می‌شود که این امر فشار و قدرت خونی را افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که بیماری های گلومرولی، کلیه پلی کیستیک و پرفشاری رنوواسکولار باعث افزایش فشار و قدرت خونی ثانویه در فرد می‌شود. به عبارت دیگر بیماری های کلیوی باعث پرفشاری خون و هیپرتانسیون در فرد می‌شود. از دیگر علت های فشار و قدرت خون بالا میتوان به چاقی بیش از حد، رژیم غذایی نامناسب و پرنمک، ورزش نکردن و سیگار کشیدن اشاره کرد. همچنین مصرف مشروبات الکلی، سن زیاد و عوامل ژنتیکی از سایر دلایل هیپرتانسیون می‌باشند. ناگفته نماند که یکی از شایع ترین علت های پرفشاری خون و هیپرتانسیون استرس و اضطراب است. همچنین مصرف قرص های ضد بارداری تاثیر بسیار زیادی در پرفشاری خون دارد. 

 

راه های تشخیص فشار بالا و پایین

همانطور که میدانید یکی از شایع ترین علائم فشار خون بالا، تپش قلب نامنظم، درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی می‌باشد. همچنین وجود خون در ادرار، یکی دیگر از علائم پرفشاری خون است. احساس خستگی و سرگیجه، همچنین مشکلات دید از علایم هیپرتانسیون است. سردرد شدید، خونریزی بینی و تنگی نفس علائم اضطراری و اورژانسی پر فشاری خون هستند. از علائم کم فشاری خون یا فشار خون پایین در فرد میتوان به رنگ پریدگی و پوست سرد، تاری دید، تشنگی و کم آبی بدن اشاره کرد. همچنین خستگی بیش از حد بدن و تنفس کم عمق و سریع از دیگر علائم شایع کم فشار بودن خون می‌باشد. در ادامه به راه های درمان کم فشار بودن و پرفشار بودن خون می‌پردازیم.

 

روش های تشخیص فشار خون بالا یا پایین

 

راه های درمانی فشار خون بالا و پایین
بهتر است بدانید که یکی از بهترین راه های درمانی فشار خون بالا، استفاده از قرص زیر زبانی نیترات می‌باشد. اما قبل از استفاده از قرص، بهتر است فرد آرامش خود را حفظ کرده و نفس عمیق کشیده و دراز بکشد. زیرا با این کار، استرس و اضطراب فرد کاهش می‌یابد. اما اگر فشارخون فرد پایین نیامد بهتر است از قرص زیر زبانی نیترات و یا قرص جویدنی کاپتوپریل استفاده شود. همانطور که میدانید برای کم فشار بودن خون نیازی به درمان های پزشکی ندارید. زیرا ساده ترین و بهترین روش درمانی برای کم فشار بودن خون، استفاده از نمک می‌باشد. همچنین مصرف زیاد آب به نرمال شدن میزان فشار خون کمک می‌کند. برای درمان بیماری های فشار خون بهتر است به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. ناگفته نماند که دکتر سوده رودباری یکی از بهترین متخصصین موجود در سطح کشور است.

 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف