دکتر سوده رودباری | مشکلات دریچه‌های قلب خطری پنهان در سینه شما
مشکلات دریچه‌های قلب خطری پنهان در سینه شما

مشکلات دریچه‌های قلب خطری پنهان در سینه شما

مشکلات دریچه‌های قلب خطری پنهان در سینه شما

 

مشکلات دریچه‌های قلب به اختلال در عملکرد دریچه‌های قلب اشاره دارد که روند پمپاژ خون را در قلب مختل می‌کند. آن‌ها می‌توانند باعث تنگی نفس شوند و برای فعالیت‌های روزانه بیش از حد ضعیف شوند. 

مشکلات دریچه‌های قلب در جریان خون طبیعی داخل قلب اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد و فعالیت‌های روزانه شما را مختل می‌کند. اما پیش از پرداختن به مشکلات دریچه ها، بهتر است با دریچه‌های قلب بیشتر آشنا شویم. 

 

آشنایی با دریچه‌های قلب

قلب به چهار قسمت به نام بطن و دهلیز تقسیم می‌شود. قسمت‌های فوقانی دهلیز راست و چپ و حفره‌های پایینی بطن راست و چپ نامیده می‌شوند. هر حفره دارای دریچه‌ای است که جریان یک طرفه خون را از طریق قلب به ریه‌ها و بقیه بدن کنترل می‌کند. خون فاقد اکسیژن از بدن از طریق دهلیز راست وارد قلب می‌شود. دریچه سه لتی بین دهلیز راست و بطن قرار دارد که برای پمپاژ خون به بطن راست باز می‌شود. دریچه ریوی حرکت خون بین بطن راست و ریه‌ها را کنترل می‌کند. این دریچه به قلب اجازه می‌دهد تا خون را از بطن‌ها و از طریق شریان ریوی به ریه‌ها پمپ کند که باعث اکسیژن‌رسانی خون می‌شود. خون اکسیژن دار از طریق دهلیز چپ از ریه‌ها باز می‌گردد. 

دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن قرار دارد و برای پمپاژ خون اکسیژن دار از دهلیز چپ به بطن چپ باز می‌شود. دریچه آئورت جریان خون را از بطن چپ به آئورت، شریان اصلی بدن، کنترل می‌کند. هنگامی که این دریچه باز می‌شود، خون غنی از اکسیژن از قلب از طریق آئورت به بقیه بدن خارج می‌شود. بین هر یک از این مراحل؛ خون برای جلوگیری از برگشت به دریچه‌ها نزدیک می‌ماند و خون غنی از اکسیژن با خون بدون اکسیژن مخلوط نمی‌شود. گردش خون یک طرفه و مداوم باعث می‌شود تا کل سلول‌های بدن با اکسیژن تامین شود. 

مشکلات دریچه‌های قلب زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نمی‌شوند. اگر بیش از یک دریچه تحت تأثیر قرار گیرد، بیماری چند دریچه‌ای نامیده می‌شود. 

 

انواع مشکلات دریچه‌های قلب

دو نوع اختلال عملکرد دریچه قلب وجود دارد: 

•    باریک شدن دریچه‌های قلب (تنگی): دریچه‌ها به طور کامل باز نمی‌شوند و مقدار خونی که می‌تواند به بقیه بدن پمپ شود محدود می‌شود. 

•    نشتی دریچه‌های قلب: دریچه‌ها به طور کامل بسته نمی‌شوند و اجازه می‌دهند خون به جای یک جهت به سمت عقب جریان یابد. جریان برگشتی خون توانایی قلب برای پمپاژ خون به بقیه بدن را کاهش می‌دهد. همچنین باعث فشار برگشتی به قلب و ریه‌ها می‌شود. 

 

دلایل مشکلات دریچه‌های قلب

مشکلات دریچه های قلب می‌تواند قبل از تولد ایجاد شود (بیماری مادرزادی قلب) و در طول زندگی خود را نشان دهد، یا در اثر عفونت ایجاد شود. بیماری عروق کرونر اکتسابی شایع‌ترین علت برای آن است. 

علت مشکلات دریچه‌های قلب گاهی اوقات ناشناخته است، اما تغییر شکل عضله قلب که ناشی از رسوبات چربی یا مواد معدنی روی دریچه یا بافت اطراف آن است، می‌تواند در دریچه‌ها مشکل ایجاد کند. به دلیل بیماری‌های خاص، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی یا شرایط خاصی مانند آرتریت روماتوئید حاد هم ممکن است تغییراتی در دریچه‌های شما ایجاد شود. 

 

علائم مشکلات دریچه‌های قلب

فقط پزشک شما می‌تواند مشکلات دریچه‌های قلب را تشخیص دهد. با این حال، سایر علائم رایج وجود دارند که ممکن است نشان دهنده بیماری در دریچه قلب باشد: 

•    تنگی نفس، به ویژه پس از فعالیت بدنی یا هنگام خواب

•    سرگیجه و ضعفی که انجام فعالیت‌های عادی را غیرممکن می‌کند

•    فشار یا سنگینی قفسه سینه، به خصوص زمانی که در هوای سرد فعال یا خارج از خانه هستید. 

•    لرزش قفسه سینه یا احساس اینکه قلب شما به طور نامنظم می‌تپد

•    تورم در مچ پا، ساق پا یا شکم

•    افزایش وزن ناگهانی

این علائم می‌توانند خفیف باشند یا حتی کاملاً وجود نداشته باشند. در ضمن وجود این علایم همیشه نشان دهنده مشکلات دریچه‌های قلب نیست.

 

عوامل خطر

اگرچه برخی از عوامل خطر مشکلات دریچه‌های قلب قابل کنترل هستند، برخی دیگر مانند سن و بیماری مادرزادی قلبی که از بدو تولد وجود دارد، خارج از کنترل شما هستند. کاری که می‌توانید برای پیشگیری از بیماری‌های دریچه‌های قلب انجام دهید جلوگیری از بهداشت نامناسب دندان (به ویژه پوسیدگی دندان)، عفونت و آنژین درمان نشده است که می‌تواند منجر به تب روماتیسمی شود. یکی از عوارض تب روماتیسمی ایجاد مشکل در دریچه‌های قلب است. 

 

اجزای قلب

 

تشخیص مشکلات دریچه‌های قلب

پزشک شما می‌تواند مشکلات دریچه های قلب را تشخیص دهد، مشخص کند که چه چیزی باعث این مشکل شده است و ماهیت آسیب را با صحبت با شما در مورد علائم و انجام چندین آزمایش تعیین کند. انتخاب‌های ممکن دکتر سوده رودباری برای معاینه عبارتند از: 

•    با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش دهد تا باز و بسته شدن دریچه‌ها و جریان خون را بشنود. 

•    تجویز اکوکاردیوگرافی یا سونوگرافی برای به دست آوردن تصاویر دقیق از حرکات قلب هنگام ضربان قلب

•    تجویز MRI که در آن یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر دقیقی از داخل قلب شما می‌گیرند

•    اشعه ایکس قفسه سینه برای تشخیص ناهنجاری‌های قلب، آئورت و ریه ها. 

•    تجویز نوار قلب (ECG) برای اندازه گیری تکانه‌های الکتریکی قلب انجام دهید. 

•    تجویز EKG اطلاعات مهمی در مورد ریتم قلب و اندازه قلب به پزشک شما می‌دهد. 

 

اطلاعات موجود در این مقاله فقط برای ارائه درک بهتر از مشکلات دریچه‌های قلب برای شما نوشته شده است. این اطلاعات نمی‌تواند جایگزین توصیه‌های پزشکی شود. اگر در مورد سلامتی یا توصیه‌های پزشکی خود سؤالی دارید باید از خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق یا متخصص قلب خود بپرسید. 

 

منبع 

https://www.coeuretavc.ca/maladies-du-coeur/problemes-de-sante/valvulopathie

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.medtronic.com/be-fr/patients/pathologies/maladie-des-valves-cardiaques.html%23:~:text%3DLes%2520maladies%2520des%2520valves%2520cardiaques,faible%2520pour%2520les%2520activit%25C3%25A9s%2520quotidiennes.&ved=2ahUKEwi43djKoPT8AhVH_rsIHUjZC5IQFnoECAwQBQ&usg=AOvVaw2wba3gLN5NQyiRiQd5BfIc

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف