دکتر سوده رودباری | مشکلات اریتمیک ریتم تپش قلب را جدی بگیرید
مشکلات اریتمیک ریتم تپش قلب را جدی بگیرید

مشکلات اریتمیک ریتم تپش قلب را جدی بگیرید

مشکلات اریتمیک ریتم تپش قلب را جدی بگیرید

به طور معمول قلب ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه می‌تپد. با این حال، هرکسی ریتم طبیعی قلب خود را دارد. برخی از قلب‌ها سریعتر یا کندتر از دیگران می‌زند. آریتمی ریتم تپش قلب زمانی رخ می‌دهد که ضربان قلب نامنظم باشد. با این حال، این بی‌نظمی برای شما، ممکن است نشان دهنده یک ضربان قلب طبیعی برای شخص دیگری باشد. در این مطلب از سایت دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق می‌خواهیم درباره مشکلات آریتمیک ریتم تپش قلب بیشتر صحبت کنیم. 
مشکلات آریتمیک می‌تواند باعث کند شدن قلب (برادی کاردی، کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه) یا افزایش سرعت آن (تاکی کاردی، بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه) یا انقباضات نامنظم (فیبریلاسیون) شود. در ادامه انواع آریتمی ریتم تپش قلب را می‌گوییم. 

 

انواع آریتمی ریتم تپش قلب

 

انواع آریتمی ریتم تپش قلب

انواع آریتمی‌ها بر اساس تعداد ضربان قلب در دقیقه طبقه‌بندی می‌شوند. اگر کند باشد به آن برادی کاردی می‌گوییم، برعکس اگر سریع باشد، تاکی کاردی گفته می‌شود. شرایط مختلف سلامتی می‌تواند باعث ایجاد این دو نوع آریتمی شود. 

 

 برادی کاردی یا کندی ریتم تپش قلب

برادی کاردی زمانی رخ می‌دهد که قلب به قدری آهسته می‌زند که نمی‌تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند. این مشکل اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند باعث خستگی مفرط، سرگیجه، سبکی سر یا غش شود. در این شرایط یک ضربان ساز الکترونیکی می‌تواند به ضربان طبیعی قلب کمک کند. برادی کاردی می‌تواند ناشی از شرایط مختلف سلامتی باشد. در اینجا چند نمونه آورده شده است. 

 

بیماری گره سینوسی ریتم تپش قلب

این بیماری یک ناهنجاری در حسگر ریتم تپش قلب (گره سینوسی) است که باعث می‌شود ضربان قلب بسیار آهسته باشد. این بیماری می‌تواند در اثر افزایش سن یا سایر بیماری‌ها ایجاد شود. برخی داروها هم می‌توانند ضربان قلب را کندتر یا بدتر کنند. آریتمی حاصل ممکن است متوسط یا دائمی باشد که می‌توان آن را با دارو یا شتاب دهنده الکترونیکی درمان کرد

 

بلوک قلبی

بلوک قلبی کاهش یا قطع سیگنال مغزی است که به حفره‌های پایینی قلب (بطن‌ها) ارسال می‌شود و به ماهیچه قلب می‌گوید چه زمانی منقبض شوند. قلب به طور معمول سیگنال‌ها را از حفره‌های بالایی (دهلیزها) به حفره‌های پایینی می‌فرستد و باعث ضربان هماهنگ یا انقباض عضله قلب می‌شود. 

 

تاکی کاردی یا ریتم تپش قلب سریع 

تاکی کاردی ریتم تپش قلب زمانی رخ می‌دهد که قلب خیلی سریع می‌زند که دو نوع اصلی دارد: تاکی کاردی فوق بطنی و تاکی کاردی بطنی. 
در تاکی کاردی ریتم تپش قلب دهلیزی، یک جریان اضافی یا اولیه در اطراف دهلیز در یک مسیر دایره‌ای به جای مسیر طبیعی آن حرکت می‌کند. این سیگنال الکتریکی باعث ضربان دهلیزها می‌شود و باعث می‌شود که آن‌ها با سرعتی بسیار بالاتر از حد معمول تپش کنند. تاکی کاردی دهلیزی معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند باعث درد قفسه سینه، غش و سایر مشکلات جدی شود. 

 

انواع آریتمی ریتم تپش قلب

 

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع شایع تاکی کاردی است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که تکانه‌های دهلیزها غیر طبیعی و خیلی سریع می‌شوند. برخی هورمون‌ها مثل هورمون استرس دهلیزها را به طور ناگهانی و در سطح بالایی تحریک می‌کند که باعث ایجاد یک سری انقباضات بسیار سریع دهلیزها می‌شود و از عملکرد صحیح آن‌ها جلوگیری می‌کند. اگرچه این حالت معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما ضربان قلب سریع و نامنظم در بطن‌ها می‌تواند باعث سرگیجه یا تپش قلب شود. اگر فیبریلاسیون دهلیزی برای چند روز ادامه یابد، می‌تواند خطر سکته مغزی را هم افزایش دهد. این به این دلیل است که خون محبوس شده در دهلیزها می‌تواند لخته شود که ممکن است از قلب به مغز حرکت کند و باعث سکته شود. 

 

تاکی کاردی فوق بطنی ریتم تپش قلب

این نوع تاکی کاردی ریتم تپش قلب باعث می‌شود که قلب بین ۱۴۰ تا ۲۵۰ ضربه در دقیقه ضربان داشته باشد. در بیشتر موارد، این مشکل مادرزادی است و اغلب در جوانان دیده می‌شود، اما ممکن است در سنین بالا نیز رخ دهد. اگرچه این نوع ریتم تپش قلب می‌تواند باعث ناراحتی شود، اما به ندرت تهدید کننده زندگی است. 

 

سندرم گرگ سفید پارکینسونی! 

این سندرم شامل وجود غیر طبیعی یک مسیر هورمونی اضافی در قلب است که باعث تاکی کاردی می‌شود. این ناهنجاری مادرزادی است (در بدو تولد وجود دارد)، اما معمولاً در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی تشخیص داده می‌شود. اکثر افراد مبتلا به آن زندگی عادی دارند و بسیاری از آن‌ها هیچ علامت یا دوره‌ای از تاکی کاردی ندارند. در موارد دیگر ممکن است باعث ضربان قلب سریع (تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای) شود که سرعت آن می‌تواند به ۲۴۰ ضربه در دقیقه برسد. سایر علائم این سندرم عبارتند از نامنظمی ریتم تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه و حتی آنژین. 

 

تاکی کاردی بطنی ریتم تپش قلب 

تاکی کاردی بطنی ریتم تپش قلب زمانی رخ می‌دهد که بطن‌ها خیلی سریع منقبض شوند. بطن‌ها مسئول پمپاژ خون از قلب به بقیه بدن هستند. اگر تاکی کاردی به حدی شدید شود که بطن‌ها به طور موثر از کار بیفتند، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. تاکی کاردی بطنی را می‌توان با دارو درمان کرد. سایر درمان‌های ممکن شامل کاشت دفیبریلاتور، ابلیشن کاتتر، سایر روش‌های غیرجراحی برای از بین بردن سلول‌های معیوب، و جراحی برای برداشتن بافت آسیب‌دیده قلب است. 

 

انواع آریتمی ریتم تپش قلب

 

دلایل نامنظمی ریتم تپش قلب 

با توجه به گفته‌های خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق، اختلال در فعالیت قلب که منجر به اختلال در ریتم تپش قلب می‌شود، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. 
در ادامه چند نمونه آورده شده است: 

•    تروما پس از حمله قلبی
•    فشار خون بالا
•    مشکلات دریچه‌ای
•    نقص مادرزادی قلب
•    کاردیومیوپاتی
•    آریتمی‌های ارثی قلبی
•    دیابت
•    مشکلات تیروئید
•    الکل
•    کافئین
•    سیگار کشیدن
•    داروها و مکمل‌ها
•    خستگی
•    آپنه خواب

 

نشانه‌های آریتمی ریتم تپش قلب 

برخی از انواع آریتمی ریتم تپش قلب هیچ علامت یا علامت هشدار دهنده‌ای ندارند، برخی دیگر بسیار خطرناک نیستند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. 

 

سخن آخر

آریتمی ریتم تپش قلب می‌تواند جریان خون را به مغز و بقیه بدن کاهش دهد و باعث بیماری قلبی، سرگیجه، غش یا حتی مرگ شود. اگر برادی کاردی دارید، ممکن است احساس خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه داشته باشید یا از هوش بروید. اگر تاکی کاردی دارید، ضربان قلب شما ممکن است مانند یک ضربه شدید در گلو یا ضربان‌های سریع و نامنظم در قفسه سینه احساس شود. همچنین ممکن است احساس ناراحتی در قفسه سینه، ضعف یا تنگی نفس، تعریق یا سرگیجه یا سبکی سر داشته باشید. اگر هر یک از این علائم را داشتید، فورا به خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. 

 

 

منبع

https://www.coeuretavc.ca/maladies-du-coeur/problemes-de-sante/arythmie#:~:text=Qu'est%2Dce%20que%20l,a%20irr%C3%A9gularit%C3%A9%20du%20rythme%20cardiaque.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف