دکتر سوده رودباری | علائم و نشانه‌های بیماری قلبی، دردهای تیپیک، درد های غیر تیپیک، تنگی نفس، تپش های قلب و غیره

همان طور که می‌دانید قلب، مهم‌ترین عضله بدن انسان است و اگر بیمار شود، مشکلات زیادی برای انسان به وجود می‌آید. ترسناک است اما، بیماری‌های قلبی مهم‌ترین علت مرگ و میر در جهان به شما می‌آید. به دلیل اهمیت سلامت قلب در این مطلب با دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق همراه باشید تا در مورد علائم و نشانه‌های بیماری‌ قلبی بیشتر بدانید.

بیماری عروق کرونر، از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری قلبی

قلب یک پمپ عضلانی به اندازه مشت انسان است. این عضله به طور متوسط ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می‌زند و خون را در سراسر بدن به گردش در می‌آورد. گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌های بدن می‌رساند و مواد زائد تولید شده در اثر فعالیت سلولی را ابه ریه ها می فرستد، تا دوباره سرشار از اکسیژن شوند.

عضله قلب خود نیز از این قاعده - که نیاز به خونرسانی و تامینم اکسیژن و مواد مغذی برای قعالیت هستند - مستثنی نیست و برای انجام صحیح کار حیاتی خود باید خون کافی داشته باشد. قلب از طریق عروقی به نام «رگ‌های کرونری» خون مورد نیازش را تامین می‌کند. خونی که به قلب می‌رسد و فعالیت عضله قلب، بسیار شبیه وضعیت عرضه و تقاضا است. هر چه قلب فعالتر باشد (مثلاً در هنگام فعالیت بدنی شدید یا اضطراب و استرس)، به خون بیشتری نیاز است. شریان‌های کرونری باید بتوانند این تقاضای افزایش یافته را، حتی در زمان فعالیت شدید قلب، تامین کنند، در غیر این صورت سلول‌های قلب دچار مشکل می‌شوند.
تصلب شرایین یا وجود یک پلاک عروقی مسدود کننده؛ در عروق کرونر، منجر به کاهش خون‌رسانی به سلول‌های ماهیچه قلب می‌شود. کمبود اکسیژن و مواد مغذی و تجمع مواد زائد در عضله قلب منجر به دردی می‌شود که به عنوان «ایسکمی قلبی» یا «آنژین» شناخته می‌شود. اگر یکی از شریان‌های کرونر به طور کامل مسدود شود (توسط باریک شدن شدید ناشی از پلاک بزرگ یا لخته شدن ناگهانی خون)، سلول‌های قلب در این بخش، به طور ناگهانی به قطع اکسیزن و مواد غذایی رو به رو شده؛ و رد صورت تدام از این وضعیت تا بیش از بیست دقیقه کم کم شروع به مرگ ومیر می کنند. این وضعیت به نام «سکته قلبی» نامیده می‌شود. مرگ ناگهانی یک فرد نیز گاهی در نتیجه انسداد شدید و مرگ و میر گسترده سلول های غصله قلب، که منجر به از کار افتادن عملکرد عضله قلب می شود، می تواند رخ مدهد. بنابراین، نیاز است که علائم و نشانه‌های بیماری‌های قلبی را بشناسید و بدانید که چفدر زمان کمی داریم، تا بتوانیم فردی را که دچار سکته قلبی شده است، نجات دهیم تا دچارد مرگ سلول های قلبی نشود.

علائم و نشان‍ه‌های بیماری قلبی

دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق : علائم مهم و نشانه‌های بیماری‌های قلبی

درد قفسه سینه از نشانه‌های بیماری‌ قلبی

گاهی درد ضربان دار یا فشاری در ناحیه پشت جناغ احساس می‌شود و ممکن است به گردن، دست ها، پشت یا شکم گسترش یابد. این درد می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری‌های قلبی باشد. آنژین صدری معمولاً در حین کار فیزیکی یا استرس روحی و روانی که برون ده قلبی را افزایش می‌دهد رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً با استراحت یا نیتروگلیسیرین زیر زبانی تسکین می‌یابد.
اگر درد با استراحت یا چند دقیقه پس از مصرف حداکثر سه عدد قرص خوراکی زیر زبانی (هر کدام به فاصله پنج دقیقه) از بین نرود، به خصوص اگر با تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق زیاد همراه باشد، ممکن است نشانه حمله قلبی باشد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران، شدت علائم و نشانه‌های بیماری قلبی در بیماران دیابتی به دلیل اختلالات سیستم عصبی محیطی (انفارکتوس خاموش) ممکن است کمتر از حد انتظار باشد. بنابراین کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید بیشتر از این علائم آگاه باشند و به موقع با پزشک مشورت کنند.  البته به یاد داشته باشید که درد قفسه سینه تنها از نشانه‌های بیماری قلبی نیست، بلکه می‌تواند به دلیل بیماری‌های دستگاه گوارش یا ریه‌ها نیز ظاهر شود. این حالت در خانم ها، و افراد مسن نیز می تواند رخ بدهد.

تنگی نفس
احساس تنگی نفس می‌تواند از علائم و نشانه‌های بیماری قلبی و عروق کرونر قلب باشد، زیرا این حالت در بسیاری از بیماری‌های دستگاه تنفسی و گوارشی رخ می‌دهد.

احساس کردن تپش قلب از نشانه‌های بیماری قلبی

در این حالت فرد احساس می‌کند قلبش بیش از حد یا به صورت نامنظم می‌زند. تپش قلب همچنین می‌تواند در هنگام اضطراب و سایر بیماری‌های قلبی نیز رخ دهد.

تهوع و استفراغ، دیگر نشانه‌ بیماری قلبی

گرچه در حالت عادی، تهوع و استفراغ بیشتر جزء نشانه های بیماری های گوارشی است، اما گاهی تنها علامت یک بیمار قلبی، تهوع و استفراع است! این مسئله خصوصا در بیماران دیابتی مسن بیشتر دیده می شود و بنابراین حتما بررسی حداقلی از نظر قلبی، با یک نوار قلب در این گونه موارد ضروری هست.

سرگیجه را فراموش نکنید

گاهی به دنبال بروز سکته های قلبی، اختلالات ریتم قلب رخ می دهد. گاهی نیز خصوصا در موارد سکته های بطن راست، بلافاصله کاهش عملکرد قلب رخ می دهد که باعث افت فشار بیماران می شود. هر دوی این حالت ها میتوانند منجر به احساس سرگیجه یا حتی غش کردن شوند.

ورم دست و پا یا ادم از نشانه‌های بیماری قلبی

در مراحل اولیه بیماری قلبی (نارسایی قلبی) پمپ خون دچار اختلال می‌شود و در بافت‌های بدن (به خصوص قسمت پایین تنه مانند قوزک پا) مایع جمع می شود. البته واریس، بیماری های کبدی، کلیوی و غیره نیز می‌توانند باعث تورم یا ادم در دست و پا شود.

سکته مغزی در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی

هنگامی که رگ‌های خونی تامین کننده مغز به شدت آسیب ببینند، خون نمی‌تواند به سلول‌های مغز برسد و می‌میرند. این وضعیت به عنوان «انفارکتوس مغزی» شناخته می‌شود. سکته مغزی در اثر گشاد شدن و انسداد رگ‌های خونی مغز و همچنین پارگی و خونریزی رگ‌های خونی مغز ایجاد می‌شود. مهم‌ترین عامل خطر برای سکته مغزی فشار خون بالا (فشار خون بالا) است. افراد مبتلا به دیابت که دارای فشار خون بالا هستند دو برابر بیشتر از افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض سکته مغزی هستند. این امر اهمیت کنترل فشار خون در دیابت را برجسته می‌کند.

سخن آخر
در این مطلب علائم و نشانه‌های بیماری‌ قلبی را به شما گفتیم. با توجه به اهمیت سلامت قلب به شما توصیه می‌کنیم کدام از این نشانه‌ها را جدی بگیرید. در صورت وجود درد در قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب بهتر است یک نوبت ویزیت از خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق متخصص قلب و عروق بگیرید تا سلامت قلبتان بررسی شود.