دکتر سوده رودباری | تشخیص سوراخ قلب با اکو داپلر توسط دکتر سوده رودباری متخصص بیماری های قلب و عروق
تشخیص سوراخ قلب با اکو داپلر توسط دکتر سوده رودباری متخصص بیماری های قلب و عروق

تشخیص سوراخ قلب با اکو داپلر توسط دکتر سوده رودباری متخصص بیماری های قلب و عروق

تشخیص سوراخ قلب با اکو داپلر توسط دکتر سوده رودباری متخصص بیماری های قلب و عروق 

 

سوراخ قلب چیست؟ 

اکو داپلر با اعمال نتیجه ای دقیق برای بررسی مشکلات موجود در بطن چپ و راست قلب کودک و بزرگسال، رتبه بالایی را برای تشخیص بیماری های قلبی دارا است. در سال های اخیر با توجه به وجود بیماری های هورمونی که از جانب تغذیه نامناسب و یا تشعشعات الکتریکی برای کودک داخل رحم رخ می دهد، درمان آن اهمیت بالایی دارد. یکی از بیماری های قلبی که می‌ تواند سلامت فرد بیمار را تحت تاثیر قرار داده  و حتی منجر به مرگ وی شود، سوراخ قلب می‌ باشد. بیماری سوراخ قلب، متاثر از فعالیت های نامناسب رخ داده در بین جداره بطن چپ و راست قلب می‌ باشد که هر بطن با کارکردی متفاوت، به سلامت فرد کمک می‌ کند. 

 

جداره موجود در بین بطن چپ و راست با عوامل مختلف محیطی، هورمونی و ارثی، سوراخ می گردد. تبعات این امر ترکیب خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن در داخل قلب می‌ باشد که سلامت فرد بیمار را به شدت تهدید می‌ کند. طبعا شناخت و تشخیص این عارضه، می‌ تواند از طریق علائم ظاهری نیز صورت بگیرد. دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق با توجه به معاینه اصولی در روند درمانی خود، تشخیص لازم را از طریق روش های استاندارد پزشکی اعمال می‌ کند. 

 

اکو داپلر و نتایج آن برای سوراخ قلب

تشخیص سوراخ قلب با اکو داپلر، یکی از مرسوم ترین روش های حال حاضر می‌ باشد که اطمینان صد درصدی را نسبت به اکوهای ساده و پیشرفته اعمال می نماید. اکو داپلر نمونه ای جدید از اکو کاردیوگرافی مدرن می‌ باشد که در واضح ترین حالات ممکن، جریان خون پمپاژ شده در قلب را مورد بازبینی قرار می‌ دهد. بررسی نتایج اکو داپلر، تشخیص وجود انسداد در رگ و دریچه های قلبی به جهت سنجش مقدار و شدت خون جریان یافته در قلب را ممکن می سازد. 

تشخیص سوراخ قلب با اکو داپلر نیز براساس جریان خون انجام می گیرد لذا در صورت مشاهده جریان خون در بین جداره بطن های موجود در نتایج به دست آمده اکو، تشخیص سوراخ قلب صورت می گیرد. دکتر سوده رودباری با توجه به علائم بالینی فرد از جمله درد در قفسه سینه، خستگی زیاد و همچنین افزایش ضربان قلب، تست اکو داپلر برای اطمینان را انجام می دهد. اعتبار نتایج این تست برای بیماری سوراخ قلب، به صورت صد درصد ارائه می‌ شود. 

 

 

اکو کاردیوگرافی

 

 

در انجام تست اکو داپلر، دقیقا امواج صوتی توسط دستگاه اکوی مربوطه روی قسمت سمت چپ سینه فرد تابانده می‌ شود. برخورد امواج با قلب و برگشت آن، نتیجه حاصله از تست را برای فرد رقم می زند. لذا در این تست، برخلاف سایر اکو کاردیوگرافی ها، نحوه جریان خون مورد مشاهده قرار می گیرد. در اکو داپلر انجام شده، شدت جریان خون بالا و پایین، مورد گزارش قرار می گیرد. همچنین در صورت جریان یافتن خون در نواحی ممنوعه قلب، بررسی بیشتر انجام شده تا ردیابی ناحیه موردنظر موجود در داخل جداره و یا شریان های قلبی، صورت بگیرد. 

 

مزایای انجام اکو داپلر برای قلب

اکو داپلر با توجه به سایر روش های موجود در پزشکی که به صورت تهاجمی و داخلی انجام می گیرد، یکی از بی ضررترین اکوهای اعمال شده برای بیماری قلبی است. بیماری سوراخ قلب که می‌ تواند به صورت لحظه ای در تغییر حال عمومی فرد تاثیرگذار باشد، با استفاده از ریسک پایین اکو داپلر، به راحتی تشخیص داده می‌ شود. با این حال نوزادان و حتی جنین داخل رحم مادر نیز با استفاده از از اکو داپلر برای سنجش وجود بیماری و شدت آن، مورد آزمایش قرار می گيرند. با این حال کوچکترین درصدی از اشعه برای تصویربرداری از قلب جنین در روش اکو داپلر استفاده نمی شود. لذا دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق با توجه به سن و جنسیت فرد، انجام اکو داپلر را برای تشخیص شدت روند بیماری قلبی تجویز می نماید. 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف