دکتر سوده رودباری | بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق
بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق

بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق

بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق

بیماری‌های مادرزادی قلب نوعی از بیماری‌های قلبی هستند که با نقص قلبی در بدو تولد مشخص می‌شوند، همانطور که اصطلاح «مادرزادی» نشان می‌دهد. شدت این بیماری‌ها می‌تواند از یک بیماری بسیار جزئی که هرگز مشکلی ایجاد نمی‌کند تا یک بیماری جدی‌تر که نیاز به درمان دارد متفاوت باشد. 

 

بیماری‌های مادرزادی قلب زمانی رخ می‌دهند که بطن ها، دیواره‌ها یا دریچه‌های قلب - یا رگ‌های خونی نزدیک قلب - به طور طبیعی قبل از تولد رشد نکنند. انواع مختلفی از این ناهنجاری‌ها وجود دارد که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم. 

 

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما بیماری‌های مادرزادی قلب را دارید، بدانید: 

پیشرفت‌های پزشکی در ایران و سراسر جهان آینده کودکان مبتلا به این بیماری را بهبود بخشیده است. بسیاری از بزرگسالان می‌توانند از عوارض آن اجتناب کنند یا آن را مدیریت کنند و کیفیت زندگی خود را از طریق درمان و مراقبت بهتر بهبود بخشند. امروزه از هر ۱۰ کودک مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی ۹ نفر تا بزرگسالی زندگی می‌کنند. 

 

بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق

 

انواع بیماری‌های مادرزادی قلب

 

قلب می‌تواند به طرق مختلف قبل از تولد تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین انواع مختلفی از بیماری‌های مادرزادی قلب وجود دارد. ادامه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند بخش‌های یک قلب سالم و نحوه کار آن‌ها را با هم بیاموزید. 

 

دو نوع بیماری قلبی مادرزادی وجود دارد. 

 

1. سوراخ در قلب (نقص سپتال) 

 

هنگامی که نوزادی با سوراخ غیرطبیعی در دیواره قلب به دنیا می‌آید، حفره‌های راست و چپ قلب (سپتوم) به درستی از هم جدا نشده اند، بنابراین خون می‌تواند به جای جریان عادی به بقیه بدن، بین حفره‌ها جریان یابد. این سوراخ می‌تواند منجر به بزرگ شدن قلب شود. 

 

شایع‌ترین بیماری‌های مادرزادی قلب از نوع داشتن سوراخ در دیواره قلب عبارتند از: 

سوراخ سپتوم دهلیزی (ASD) - به طور معمول، خون غنی از اکسیژن که قبلاً به ریه‌ها رسیده است از دهلیز چپ به بطن چپ، آئورت و بدن جریان می‌یابد. باز شدن غیر طبیعی بین دهلیز راست و چپ (حفره بالایی قلب) باعث می‌شود خون از دهلیز چپ به دهلیز راست جریان یابد. قلب باید سخت کار کند تا خون بیشتری به ریه‌ها بفرستد. شدت مشکل به اندازه نقص بستگی دارد. 

فورامن اوال پایدار نوعی نقص سپتوم دهلیزی است. شکاف بین دهلیز چپ و راست معمولا در سال‌های اول زندگی بسته می‌شود. حتی اگر بسته نشود، سوراخ ممکن است مشکلی ایجاد نکند، مگر اینکه یک حمله قلبی ثانویه وجود داشته باشد. فورامن بیضی دائمی بسیار شایع است و اکثر مردم نمی‌دانند که دارای آن هستند. 

نقص بطنی (VSD) - هنگامی که سوراخی بین بطن راست و چپ وجود دارد، خون غنی از اکسیژن از ریه‌ها به جای اینکه از شریان‌ها به بقیه بدن پمپ شود، از بطن چپ به بطن راست می‌رود. . بسته به اندازه سوراخ، ممکن است نیاز به جراحی برای بستن سوراخ باشد. 

 

2. وجود انسداد یا تنگی در دریچه‌های قلب نوع دیگری از بیماری‌های مادرزادی قلب

آترزی به تنگی یا انسداد دریچه‌های قلب، شریان‌ها یا سیاهرگ‌ها گفته می‌شود که بر جریان خون تأثیر می‌گذارد. آترزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک گذرگاه در بدن به طور غیرطبیعی بسته یا به‌طور نامناسب تشکیل شود. انواع مختلف تنگی و آترزی می‌توانند تا حدی یا به طور کامل جریان خون به قلب را مسدود کنند. 

آترزی دریچه ریوی - یک دریچه ریوی باریک، مقدار خونی که از نظر اکسیژن ضعیف است را کاهش می‌دهد که از بطن راست از طریق شریان‌های ریوی به ریه‌ها جریان می‌یابد. این کار توانایی خون برای جذب اکسیژن و انتقال آن به بقیه بدن را مختل می‌کند. در نتیجه، بطن راست باید سخت‌تر از حد معمول کار کند تا خون را از طریق دریچه باریک ریوی پمپ کند و فشار در قلب اغلب افزایش می‌یابد. 

آترزی سه لتی - دریچه سه لتی، که جریان خون بین دهلیز راست و بطن راست را کنترل می‌کند، به درستی تشکیل نمی‌شود. بنابراین هیچ منفذی بین دو بطن وجود ندارد. از جریان خون از یک کانال به کانال دیگر جلوگیری می‌کند. این آترزی اکسیژن را به ریه‌ها می‌رساند. در صورت‌عدم درمان این بیماری می‌تواند کشنده باشد. 

تنگی دریچه آئورت - هنگامی که دریچه آئورت باریک می‌شود، جریان خون از قلب به شریان اصلی بدن (آئورت) و به بقیه بدن محدود می‌شود. بنابراین، بطن چپ باید با نیرویی بیشتر از حد طبیعی منقبض شود تا خون را به دریچه آئورت فشار دهد. این آترزی در نهایت باعث ضعیف شدن ماهیچه قلب و کاهش عملکرد قلب می‌شود. مداخله جراحی ممکن است برای درمان آن لازم باشد. تنگی آئورت قابل درمان است اما نیاز به نظارت مادام العمر دارد.

 

 

بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق

 

 

ماندگاری مجرای شریانی از انواع بیماری‌های مادرزادی قلب

مجرای شریانی، جایی که خون بین آئورت و شریان ریوی جریان دارد، چند روز پس از تولد به درستی بسته نمی‌شود و باعث می‌شود خون بیش از حد به ریه‌ها جریان یابد. این وضعیت در نوزادان نارس شایع است، اما در نوزادان کامل نادر است. شدت آن به اندازه مجرا و نارس بودن نوزاد بستگی دارد. در هفته‌های اول زندگی، داروها می‌توانند مجرای شریانی را ببندند یا باز کنند. هنگامی که کودک بزرگتر شده و دارو اثر نکرده باشد، کانال را می‌توان با استفاده از روش کاتتریزاسیون قلبی بست که اجازه می‌دهد تا جریان خون طبیعی را بازیابی کند. 

 

بیماری مادرزادی قلبی سیانوتیک 

وقتی خون پمپاژ شده از ریه‌ها و قلب به بدن حاوی اکسیژن کمتر از حد طبیعی باشد، باعث ایجاد رنگ آبی در پوست، لب ها، لثه ها، ناخن‌ها و ناحیه اطراف چشم و دهان می‌شود. چندین اختلال مختلف می‌تواند باعث این پدیده شود. 

 

 

بیماری‌های مادرزادی قلب ترکیبی 

بیماری‌های مادرزادی قلب گاهی ترکیبی از چهار مشکل است که باعث می‌شود سطح اکسیژن در خون بسیار پایین باشد: 

وجود یک سوراخ بزرگ در دیواره بین دو بطن به خون غنی از اکسیژن اجازه می‌دهد تا به جای اینکه از طریق آئورت به بقیه قسمت‌های بدن برود، به سمت راست قلب پمپ شود. باریک شدن دریچه ریوی می‌تواند جریان خون را از سمت راست قلب به ریه‌ها مسدود کند. در جایی که بطن راست عضله بیشتری نسبت به حالت عادی دارد، می‌تواند باعث سفت شدن عضله قلب شود که در نهایت قلب را ضعیف می‌کند. 

دریچه آئورت بالای بطن راست اجازه می‌دهد تا خون غنی از اکسیژن و اکسیژن فقیر به داخل آئورت جریان یابد. 

 

 

بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق

 

جابجایی عروق بزرگ  

در این نوع از بیماری‌های مادرزادی قلب شریان ریوی و آئورت نوزاد معکوس می‌شود. در این حالت آئورت به بطن راست متصل است، بنابراین بیشتر خون بازگشتی به قلب، بدون اکسیژن به اطراف بدن پمپاژ می‌شود. شریان ریوی هم به بطن چپ متصل است، بنابراین بیشتر خون غنی از اکسیژن به ریه‌ها باز می‌گردد. این وضعیت اغلب در هفته اول زندگی نوزاد کشف می‌شود و می‌توان آن را در ماه اول با جراحی اصلاح کرد. 

 

بیماری ابشتاین نوع نادری از بیماری‌های مادرزادی قلب

این نوع از بیماری‌های مادرزادی قلب، یک بیماری قلبی نادر است. دریچه سه لتی که جریان خون بین دهلیز راست و بطن راست را کنترل می‌کند، دارای برگچه‌های بسیار کوتاه و غیر طبیعی است. این مشکل باعث می‌شود خون از طریق دریچه‌ها نشت کند و از عملکرد صحیح قلب جلوگیری می‌کند. بنابراین بطن‌ها بسیار کوچک و دهلیزها بسیار بزرگ می‌شوند. بسیاری از موارد این بیماری خفیف هستند و هیچ علامتی ندارند، اما اگر دریچه سه لتی بیش از حد نشت کند، ممکن است جراحی لازم باشد. 

 

بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق در نوزادان نارس

 

 

سخن آخر 

 

در این مطلب از سایت دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق انواع مختلف بیماری‌های مادرزادی قلب را به شما گفتیم. البته بیماری‌های قلبی دیگری نیز ممکن است در نوزادان تازه متولد شده ایجاد شود که بسیار تخصصی‌تر از آن است که در این نوشتار در مورد آن‌ها صحبت کنیم. بهتر است بدانید که بیماری‌های مادرزادی قلبی هیچ علت شناخته شده‌ای ندارند و نمی‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد. 

منبع 

https://www.coeuretavc.ca/maladies-du-coeur/problemes-de-sante/cardiopathie-congenitale

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف