دکتر سوده رودباری | چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟ (احتمال ابتلا به بیماری قلبی)
چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟ (احتمال ابتلا به بیماری قلبی)

وقتی به بیماری قلبی فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند درد قلبی است. البته درست است که درد‌های قلبی شایع‌ترین احتمال ابتلا به بیماری قلبی در انسان است، اما درد قلبی تنها علامتی نیست که می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری‌های قلبی باشد. در این نوشتار با دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق همراه شوید تا راجع به علائم ابتلا به بیماری قلبی و این که چه زمانی باید به بیمارستان بروید، بیشتر بدانید. در اصطلاح پزشکی به بیماری قلبی «بیماری قلبی عروقی» می‌گویند. اما برای سادگی، ترجیح می‌دهیم آن را بیماری قلبی بنامیم. بیماری قلبی عروقی شرایط مختلفی را توصیف می‌کند که بر قلب ما تأثیر می‌گذارد. این شرایط شامل کلیه بیماری‌های قلب و گردش خون از جمله بیماری‌های عروقی مانند سکته قلبی، آنژین صدری، حملات قلبی، سکته مغزی و نقایص مادرزادی قلب است.

چه زمانی بیماری‌های قلبی اتفاق می‌افتد؟

مشکل قلبی عروقی زمانی رخ می‌دهد که شریان‌ها به دلیل رشد تدریجی آتروم باریک شوند. با وجود چربی در دیواره شریان با گذشت زمان، شریان‌ها می‌توانند آنقدر باریک شوند که دیگر نتوانند خون غنی از اکسیژن کافی را به قلب برسانند. این مسئله می‌تواند باعث «آنژین صدری» شود که مسبب درد یا ناراحتی قفسه سینه است. اگر یک قطعه آتروم در شریان پاره شود، باعث تشکیل لخته خون می‌شود. این لخته‌های خونی می‌توانند شریان‌های کرونر را مسدود کنند و خون اکسیژن‌دار را به عضله قلب کاهش دهند و باعث آسیب دائمی به عضله قلب شوند. به این حالت «سکته قلبی» می‌گویند. اگر لخته‌ای که تشکیل می‌شود شریان‌هایی را که خون به مغز شما می‌آورد مسدود کند، می‌تواند جریان خون بخشی از مغز را قطع کند که به آن حمله قلبی می‌گویند.

آیا می‌دانید احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما چقدر است؟

متأسفانه اکثر مردم تا زمانی که قلبشان کاملا بیمار نشود، از احتمال ابتلا به بیماری قلبی بی‌خبرند. اما اگر درمان به موقع شروع شود، این احتمال کاهش می‌یابد. برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که نشان دهنده بیماری قلبی است و به جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های جدی کمک می‌کند.

اگرچه علائم احتمال ابتلا به بیماری قلبی برای همه یکسان نیست، اما چند علامت برای بسیاری از افرادی که بیماری قلبی دارند مشترک است. بهتر است بیماری قلبی را زود تشخیص دهید و در اسرع وقت درمان کنید.

My alt text

علائم احتمال ابتلا به بیماری قلبی

چند علامت وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری قلبی بالا است. این علائم هشدار دهنده عبارتند از:

تنگی نفس

تنگی نفس اغلب به اشتباه به عنوان یک مشکل مرتبط با ریه‌ها یا سیستم تنفسی در نظر گرفته می‌شود. اما همیشه این طور نیست. تنفس ما و پمپاژ خون قلب ارتباط نزدیکی با هم دارند. هنگامی که قلب نتواند خون را به درستی پمپاژ کند، خون از ریه‌ها به وریدهایی که به قلب منتهی می‌شوند، بازمی گردد. در ریه‌ها مایع ایجاد می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود. تنگی نفس یکی از علائم نارسایی قلبی است. افراد ممکن است در هنگام حرکت، در حالت استراحت و هنگام دراز کشیدن به پشت دچار تنگی نفس شوند که حتی امکان دارد آن‌ها را از خواب بیدار کند.

علائم احتمال ابتلا به بیماری قلبی

درد یا ناراحتی در قفسه سینه، احتمال ابتلا به بیماری قلبی

طبق گفته‌های خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق، اکثر افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، درد یا ناراحتی قفسه سینه را تجربه می‌کنند. درد قفسه سینه یا اینچستینگ تپیکال یکی از علائم رایج حمله قلبی است. درک این نکته مهم است که همه حملات قلبی باعث درد قفسه سینه نمی‌شوند. برخی از افراد ممکن است درد را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تنها فشاری در قفسه سینه را تجربه کنند. درد و ناراحتی قفسه سینه می‌تواند نشانه‌ای از عدم دریافت اکسیژن کافی به ماهیچه قلب باشد.

سرفه و خس خس سینه

فردی که دائماً سرفه یا خس خس می‌کند ممکن است بیماری قلبی داشته باشد. این سرفه یا خس خس مداوم می‌تواند ناشی از تجمع مایع در ریه‌ها باشد و افراد ممکن است مخاط یا خون صورتی را سرفه کنند.

تورم در پا، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را نشان می‌دهد

تورم در ساق پا ممکن است نشان دهنده وجود مشکل قلبی باشد. هنگامی که قلب به درستی کار نمی‌کند، جریان خون کند می‌شود و به رگ‌های پا باز می‌گردد. این عامل می‌تواند باعث تجمع مایع در بافت‌ها و ایجاد تورم در ساق یا مچ پا شود. همچنین تورم شکم و افزایش وزن نیز ممکن است مشاهده شود.

علائم دیگر احتمال ابتلا به بیماری قلبی

علاوه بر این علائم، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نشان دهنده احتمال ابتلا به بیماری قلبی باشد. علائم دیگر عبارتند از غش، سرگیجه، حالت تهوع، سوء هاضمه، استفراغ، تعریق بیش از حد و تپش قلب، به این معنی که قلب شما خیلی سریع یا نامنظم می‌زند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور مرتب هر یک از این علائم را در زندگی روزمره خود مشاهده می‌کنید، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید و دلیل علائم را پیدا کنید. شناخت علائم هشدار دهنده بیماری قلبی و درمان زودهنگام می‌تواند از آسیب جدی به قلب شما جلوگیری کند.

چه زمانی فورا به بیمارستان برویم؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید:

•    تنفس سخت

•    درد شدید در قلب و قفسه سینه

•    درد شدید در بازوی چپ

•    بی‌اختیاری ادرار و مدفوع

•    به کسی بگویید و فورا کمک بگیرید یا به اورژانس زنگ بزنید.

هر چه زودتر کمک دریافت کنید، شانس بیشتری برای زنده ماندن از حمله قلبی دارید. نیمی از مرگ و میرهای ناشی از حمله قلبی در دو ساعت اول پس از شروع علائم رخ می‌دهد. بسیاری از مردم باور نمی‌کنند که دچار حمله قلبی شده اند. آن‌ها خود را متقاعد می‌کنند که علائم مربوط به چیزهای دیگری است و خود به خود از بین می‌رود. اما کمک نکردن برای علائم شما می‌تواند منجر به مرگ شود. اگر درمان با سرعت کافی شروع شود، داروها می‌توانند آسیب را کاهش دهند و جان شما را نجات دهند.

سخن آخر

در این مطلب از سایت دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق، تمامی علائم احتمال ابتلا به بیماری قلبی و این که چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کنید را به شما گفتیم. اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در پایین همین صفحه بپرسید.