دکتر سوده رودباری | گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در چه مواقعی الزامیست؟
گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در چه مواقعی الزامیست؟

گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در چه مواقعی الزامیست؟

گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در چه مواقعی الزامیست؟

 

یکی از سوالاتی که به صورت مداوم از ما پرسیده می شود، این است که« گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در چه مواقعی الزامیست؟ » در پزشکی، نوار قلب یکی از ابزارهای مهم برای ارزیابی و تشخیص بیماری‌های قلبی می باشد. این روش غیرتهاجمی به کمک الکترودهایی که روی قفسه سینه نصب می شوند، فعالیت الکتریکی قلب را ضبط و تحلیل می‌کند.

در این مقاله دکتر سوده رودباری متخصص بیماری های قلب و عروق و بهترین متخصص قلب به بررسی مواقع و شرایطی که در آن گرفتن نوار قلب الزامی است، می‌پردازد و اهمیت این روش در تشخیص بیماری‌های قلبی، پیشگیری از عوارض و تعیین درمان مناسب بیماران را توضیح می دهد.

 

مواقعی که نیاز به گرفتن نوار قلب وجود دارد:

دکتر رودباری بهترین متخصص قلب در رابطه با سوال« گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی در چه مواقعی الزامیست؟ » شرایط گرفتن نوار قلب را در ذیل توضیح می دهد:

 

•    بررسی علائم قلبی: هرگونه نشانه‌ای که به بیماری قلبی اشاره دارد، می‌تواند جزو شرایط گرفتن نوار قلب باشد، مانند درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، ضربان قلب سریع و ضعیف، تنگی نفس و سرگیجه.

•    ارزیابی بیماران غیر قلبی: در مواردی که بیمار علائم غیر قلبی دارد، اما علل قلبی نیز در لیست تشخیص‌های افتراقی احتمالی قرار دارند، نوار قلب برای ارزیابی وضعیت قلبی بیمار مورد نیاز است (برای مثال کسانی که دردهای شکمی دارند، ولی اینکه منشا درد قطعا از شکم هست، قطعی نیست و لازم است مطمئن شویم که درد منشا قلبی ندارد. این مورد خصوصاً در بیماران مسن، دیابتی و زنان، که علایم غیر معمول بیماری قلبی در آنها بیشتر دیده می شود، بسیار حائز اهمیت است)

•    بررسی بیماران بی علامتی  که در دارای عوامل خطر بیماری قلبی قرار هستند: فردی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی، عوامل خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی یا سابقه سیگار کشیدن دارد، باید به صورت منظم از او نوار قلب گرفته شود تا احتمال بروز مشکلات قلبی آن فرد بررسی شود.

•    بررسی بیمارانی که عوامل خطر بیماری قلبی دارند و کاندید جراحی هستند: این بیماران چون برای انجام جراحی نیاز به دریافت بیهوشی دارند و بیهوشی خطرات قلبی-عروقی خاص خودش را دارد، ختما باید پیش از انجام جراحی با انجام معاینات قلبی و اخذ نوار قلب از نظر قلبی تحت بررسی اولیه قرار بگیرند.

•   بررسی حمله قلبی: یکی از شرایط گرفتن نوار قلب، حمله قلبی می باشد. بیمارانی که حمله قلبی پیش از این داشته‌اند و یا به صورت حاد احتمال حمله قلبی برای آنها مطرح است، نیاز به نوار قلب دارند تا تغییرات الکتریکی قلب شان پس از حمله مورد ارزیابی قرار گیرد و برنامه درمانی مناسب برای آنها تعیین شود.

•    اختلالات ریتم قلبی: یکی دیگر از مواقع گرفتن نوار قلب، اختلالات ریتم قلبی می باشد. در صورتی که بیمار اختلال ریتم قلبی مانند تاکی‌کاردی (افزایش ضربان قلب)، برادی‌کاردی (کاهش ضربان قلب)، فیبریلاسیون دهلیزی (نامنطمی ریتم) داشته باشد، نوار قلب جهت تشخیص، مانیتورینگ و درمان این اختلالات بسیار مفید است.

•    بررسی عوارض داروها بر روی قلب: از دیگر موارد لازم گرفتن نوار قلب، بررسی عوارض داروها بر روی قلب می باشد. در برخی موارد، داروها می‌توانند عوارض جانبی روی سیستم قلبی داشته باشند. نوار قلب می‌تواند تغییرات ناشی از داروها را در فعالیت قلب ثبت کرده و در صورت لزوم تغییرات موردنظر در فرایند درمان بیمار انجام شود.

 

 

مواقع گرفتن نوار قلب

 

دکتر سوده رودباری متخصص بیماری های قلب و عروق و بهترین متخصص قلب
گرفتن نوار قلب یکی از مراحل ارزیابی مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی است. این روش غیرتهاجمی و بی‌خطری است که می‌تواند در تشخیص بیماری‌های قلبی، ارزیابی علائم و عوارض قلبی و تعیین درمان مناسب به شدت مؤثر باشد. بنابراین، استفاده از نوار قلب در مواقعی که امکان آن وجود دارد، الزامی و ضروری است تا بهبود و مراقبت بهتری برای بیماران قلبی فراهم شود. در صورتی که بیماری قلب و عروق دارید، می توانید به کلینیک دکتر سوده رودباری به عنوان بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف