دکتر سوده رودباری | عفونت‌های قلبی و عوامل ایجاد عفونت در قلب
عفونت‌های قلبی و عوامل ایجاد عفونت در قلب

عفونت‌های قلبی  در واقع التهاب ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی پوشش داخلی قلب (اندوکارد) یا دریچه‌ها هستند. این عفونت ها اگر به موقع درمان نشوند، می توانند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شوند. در این نوشتار از سایت دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق ، به عفونت‌های قلبی و عوامل ایجاد آن‌ها می پردازیم.

عوارض عفونت‌های قلبی

وقتی که عفونت‌های قلبی ایجاد می‌شود، یعنی هنگامی که باکتری ها یا ذرات سلولی در قلب تجمع می کنند، توده های کوچکی می توانند از بافت قلب جدا شوند و باعث تشکیل لخته های خون شوند. لخته های خونی که از طریق رگ های خونی در سراسر بدن پخش می شوند می توانند عوارض جدی ایجاد کنند، از جمله:

•    ضایعات (مثلاً دریچه ها) یا مشکلات قلبی (مانند سوفل قلب، نارسایی قلبی).

•    سکته مغزی

•    آمبولی ریه

•    صرع

•    آسیب کلیه

•    اسپلنومگالی

•    فلج

•    آبسه در یک اندام

عوامل ایجاد عفونت‌های قلبی

عفونت‌های قلبی در افرادی که مشکلات قلبی ندارند بسیار نادر هستند. شایع ترین خطرات برای ایجاد آن‌ها عبارتند از:

•    مشکلات قلبی زمینه ای، مانند بیماری‌های مادرزادی قلب، مشکلات دریچه ای، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری روماتیسمی قلب، یا یک دوره قبلی اندوکاردیت( عفونت قلبی)

•    چیدمان سوپاپ

•    کاشت ضربان ساز

•    استفاده از داروهای تزریقی

•    نقص ایمنی ناشی از پیوند عضو یا HIV

برای افرادی که یک یا چند عامل خطر دارند، هر شرایطی که باعث ورود باکتری یا قارچ به جریان خون شود، خطر عفونت‌های قلبی را افزایش می دهد. این مسئله می تواند وجود یک دندان خراب، خالکوبی، پیرسینگ یا جراحی پیچیده و غیر استریل باشد. بهداشت خوب دهان و دندان (با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک) و اجتناب از خالکوبی یا سوراخ کردن گوش، ناف و غیره می تواند به جلوگیری از عفونت  کمک کند. اگر این خطرات در مورد شما هم صدق می کند، قبل از یافتن راه دیگری برای کاهش خطر، با پزشک خود در مورد مصرف آنتی بیوتیک مشورت کنید.

آمادگی برای عمل دندانپزشکی

اگر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قلبی هستید، آمادگی لازم برای جراحی دندان ضروری است. از جمله:

•    در صورت نیاز به انجام اقدامات احتیاطی خاصی از پزشک خود اجازه بگیرید، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

•    قبل از شروع درمان وضعیت را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

•    نام داروهایی که مصرف می کنید را بدانید.

•    در صورت لزوم، نام پزشک و مشخصات تماس را به دندانپزشک خود بدهید.

•    در صورت لزوم به دندانپزشک خود اجازه دهید تا با پزشک شما مشورت کند.

انجمن دندانپزشکی کانادا بیانیه ای در مورد پیشگیری از عفونت‌های قلبی صادر کرده است. این بیانیه فهرستی از بیماری های قلبی را ارائه می دهد که قبل از انجام برخی اقدامات دندانپزشکی برای آنها آنتی بیوتیک توصیه می شود.

عوامل جدی ایجاد عفونت در قلب

اندوکاردیت عفونی زمانی رخ می دهد که باکتری ها یا قارچ ها وارد رگ های خونی شده و به قلب می رسند.  این نفوذ می تواند زمانی رخ دهد که:

•    زخم باز داشته باشید.

•    خالکوبی یا پیرسینگ انجام داده باشید.

•    در حین استفاده از داروهای غیرقانونی با تزریق (از طریق تزریق از سرنگ)

•    در طول عمل دندانپزشکی

•    کاتتریزاسیون

•    از طریق بریدگی عفونی

به طور معمول، زمانی که باکتری ها یا میکروب های دیگر وارد جریان خون می شوند، قبل از اینکه آسیب جدی وارد کنند، حذف می شوند. با این حال، زمانی که قلب در اثر بیماری (مثلاً بیماری مادرزادی قلب یا بیماری دریچه‌ای) یا جراحی (مثلاً کاشت دریچه مصنوعی یا ضربان‌ساز) ضعیف می‌شود، بافت قلب به اندازه‌ای آسیب‌پذیر است که میکروب‌ها می‌توانند به راحتی به دریچه یا دیواره بچسبند.  این وضعیت می تواند منجر به ایجاد عفونت‌های قلبی شود.

عفونت‌های قلبی

نشانه های عفونت‌های قلبی

بسته به شرایط فرد، علائم و نشانه های اندوکاردیت عفونی ممکن است روزها یا هفته های بعد ظاهر شوند.

رایج ترین نشانه‌ها عبارتند از:

•    ضعف

•    خستگی

•    درد مفاصل و عضلات

•    عرق شبانه

•    تنگی نفس

•    مدفوع غیر طبیعی

•    سرفه مداوم

•    پاهای متورم (ادم در پاها یا شکم)

نشانه‌های کمتر رایج عبارتند از:

•    کاهش وزن غیر قابل توضیح

•    خون در ادرار

•    صدای اضافه در قلب

•    حساسیت طحال

•    خون زیر انگشتان

•    زخم های عجیب در پاها

•    برجستگی های قرمز دردناک روی پالپ انگشتان دست و پا

•    لکه های قرمز کوچک  روی پوست، در سفیدی چشم یا در دهان

نحوه تشخیص

قبل از تشخیص عفونت‌های قلبی، پزشک باید بیماران را به معاینه پزشکی ارجاع دهد و موارد زیر را تجزیه و تحلیل کند:

•    تاریخچه پزشکی فرد

•    نتایج آزمایشات

•    نتایج نمونه برداری

•    اکوکاردیوگرافی

•    الکتروکاردیوگرافی (ECG)

•    اشعه ایکس از قفسه سینه

•    سنجش استرس

•    توموگرافی کامپیوتری (CT) قلب (اسکنوگرافی)

•    تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) قلب.

درمان عفونت‌های قلبی

اندوکاردیت عفونی با آنتی بیوتیک های داخل وریدی یا داروهای ضد قارچی برای چند هفته درمان می شود. اگر دارو مصرف می کنید، قبل از انجام عمل دندانپزشکی با پزشک و دندانپزشک خود مشورت کنید.

روش های جراحی

در برخی موارد اندوکاردیت عفونی، نواحی عفونی یا آسیب دیده بافت قلب باید عفونت‌های قلبی با جراحی برداشته شوند. در موارد شدید، اگر قلب به درستی کار  نکند یا اگر داروهای تجویز شده موثر نباشد، ممکن است نیاز به تعویض دریچه باشد. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند باعث آسیب دائمی دریچه های آسیب دیده و منجر به نارسایی قلبی شود.

توجه به عادات زندگی

شما می توانید با کنترل فشار خون، دیابت و سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به بیماری قلبی و عفونت‌های قلبی را کاهش دهید. داشتن یک سبک زندگی سالم مهم است:

•    اجتناب از سیگار یا ترک آن

•    حفظ تناسب اندام

•    حفظ وزن سالم

•    رژیم غذایی سالم و متعادل (مانند پیروی از یک رژیم غذایی خاص که خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد)

•    محدود کردن مصرف الکل

•    مدیریت استرس

•    با پزشک خود در مورد تغییراتی که می توانید در شیوه زندگی ایجاد کنید، صحبت کنید.

زندگی با اندوکاردیت عفونی

احساس ترس یا نگرانی پس از تشخیص عفونت‌های قلبی طبیعی است. از یک عزیز، خویشاوند، دوست، پزشک، مددکار اجتماعی، متخصص سلامت روان یا گروه حمایتی به دنبال آرامش باشید. صحبت در مورد مشکلات قلبی گام مهمی در بهبودی شماست.

در این مطلب سعی کردیم به طور جامع شما را با عفونت‌های قلبی و عوامل ایجاد عفونت در قلب آشنا کنیم. با این حال، اگر سوال یا ابهامی در رابطه با عفونت قلبی دارید، می توانید در پایان همین مطلب از خانم دکتر سوده رودباری بپرسید.