دکتر سوده رودباری | آشنایی با دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی
آشنایی با دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی

آشنایی با دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی


دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی مسئله ای انکار ناپذیر است. دیابت به عنوان یک بیماری مزمن که نتیجه نارسایی در تولید یا عملکرد هورمون انسولین است، می تواند ارتباطی مستقیم با بیماری های قلبی داشته باشد. همچنین می توان گفت افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند و خطر مرگ و میر بر اثر بیماری قلبی در افراد دیابتی بیشتر است. انواع مختلف دیابت، گاهی اوقات منجر به تغییرات در دیواره های عروق قلبی شده و باعث تشدید این بیماری ها می شوند. به طور کلی، دیابت به تخریب عروق قلبی و افزایش خطر برای حملات قلبی، ضربان نامنظم و نارسایی قلبی می انجامد.

 

دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی 

دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی

 

چرا دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی و عروقی مهم است؟:

 

دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی، مسئله ای است که نباید نادیده گرفته شود. در افراد دیابتی، بیماری های قلبی اغلب به عواملی که با دیابت در ارتباط هستند، بر می گردند. چندین علت می‌ تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی در افراد دیابتی شود که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم:

 

·        افزایش سطح قند خون: در دیابت، به دلیل نقص در تولید یا عملکرد انسولین، قند خون بالاتر از حد طبیعی قرار دارد. این موضوع می تواند منجر به آسیب به عروق خونی گردد. در نتیجه سبب ایجاد انواع بیماری های قلبی مانند بلوک قلبی، آنژین صدری و در نهایت  سکته قلبی شود.

 

·        افزایش فشار خون: دیابت معمولا باعث افزایش فشار خون می شود و فشار خون بالا منجر به آسیب دیدگی عروق شده و خطر بلوک قلبی را افزایش می دهد.

 

علاوه بر موارد ذکر شده، دیابت باعث التهاب عروق می شود. همچنین در افراد دیابتی، میزان چربی خون بالا می رود و این وضعیت باعث تشکیل رسوبات چربی در دیواره عروق شده و فرایند تنگی آنها را در پی خواهد داشت. این رسوبات، منجر به تنگی عروق قلبی شده و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (که شامل آنژین صدری و سکته قلبی است) را افزایش می دهند. البته توجه داشته باشید که هر فرد شرایط دیابتی خودش را دارد، بنابراین برای مشاوره دقیقتر و دریافت اطلاعات بیشتر، می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از ابتلا یا پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنید.

 

افزایش احتمال سکته قلبی در بیماران دیابتی
افزایش احتمال سکته قلبی در بیماران دیابتی

 

چگونه می توان از ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دیابتی پیشگیری کرد؟:

 

در ادامه مقاله دیابت و ارتباط آن با بیماری های قلبی باید از این جمله معروف «پیشگیری بهتر از درمان است» استفاده کرد. ما به افراد دیابتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه می کنیم که اقدامات زیر را انجام دهند:

 

·        رعایت رژیم غذایی سالم و متنوع که شامل میوه ها، سبزیجات، مغزها و دانه های کامل، ماهی، مرغ و گوشت سفید باشد.

 

·        کاهش سطح گلوکز خون با رژیم غذایی مناسب، مصرف داروها و انجام فعالیت های ورزشی منظم.

 

·        نظم در مصرف داروها و رعایت توصیه ها و دستورات پزشک مربوطه.

 

·        کنترل فشار خون برای حفظ سلامت قلبی و عروقی.

 

·        کاهش مصرف دخانیات و الکل.

 

·        انجام فعالیت های ورزشی منظم با رعایت اصول و توصیه های پزشکی.

 

·        کنترل کردن وزن و رساندن آن به مقدار مناسب.

 

·        انجام آزمایش ها و معاینات دوره ای منظم توسط پزشک متخصص.

 

 

انجام آزمایشات لازم توسط دکتر سوده رودباری:

 

دکتر سوده رودباری از متخصصان معتمد و توانا در درمان بیماری های قلب و عروق در تهران است که با سابقه چندین ساله و بهره گیری از آخرین پیشرفت ها و تحقیقات در زمینه قلب و عروق به درمان بیماران خود می پردازد. در هر بیماری مهم است که با پزشکی خوب در ارتباط باشید. در نتیجه با مراجعه به دکتر سوده رودباری دوره درمان خود را با آرامش طی خواهید کرد.

 

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف