دکتر سوده رودباری | علائم و نشانه های پرولاپس دریچه میترال
علائم و نشانه های پرولاپس دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال چیست؟

همانطور که میدانید، پرولاپس دریچه میترال یا MPV  نوعی بیماری و ناهنجاری قلبی است. دریچه میترال در بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. درون این دریچه، دو پرده یا فلاپ قرار دارد. در این بیماری، فلاپ های دریچه میترال عملکرد صحیحی ندارند. به عبارتی این فلاپ ها به طور یکسان بسته نمی‌شوند و ناهنجاری قلبی به نام پرولاپس دریچه میترال را پدید می‌آورند. افرادی که به این ناهنجاری یا بیماری مبتلا هستند، وقتی قلبشان پمپاژ می‌کند پرده ها یا فلاپ های دریچه میترال به سمت عقب حرکت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا مقداری خون از این دریچه به سمت عقب حرکت کند. در نتیجه، مقداری از خون نشت می‌کند و اگر بیمار درمان نشود باعث سکته قلبی در فرد می‌شود. ناگفته نماند که این بیماری یکی از شایع ترین و خوش خیم ترین بیماری های قلبی می‌باشد. لازم به ذکر است که بسیاری از افراد از این بیماری بی خبر هستند. زیرا سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

بعضی از بیماران پرولاپس دریچه میترال، علائم شدیدی دارند که باید تحت نظر متخصص قلب و عروق باشند. دکتر سوده رودباری یکی از بهترین و مجرب ترین متخصصان قلب و عروق موجود در سطح کشور است که با تشخیص به موقع و تجویز دارو های مناسب نسبت به درمان بیماری های قلب و عروق اقدام می‌کند. بهتر است بدانید که دکتر سوده رودباری بیماران خارجی را هم پذیرش می‌کند. از علائم شایع این ناهنجاری یا بیماری قلبی میتوان به تپش قلب، خستگی و درد در قفسه سینه اشاره کرد. نارسایی قلبی و افت فشار خون و استرس و اضطراب از دیگر علائم این بیماری می‌باشد. برای تشخیص این بیماری معمولا از اکو یا اکوکاردیوگرام استفاده می‌کنند. البته با استفاده از تصویر برداری  MRI و آنژیوگرام میتوان این ناهنجاری قلبی را تشخیص داد.

دریچه میترال

عوارض و خطرات پرولاپس دریچه

همانطور که میدانید بیماری پرولاپس دریچه میترال عوارض و خطرات بسیاری جدی به همراه دارد. یکی از عوارض خطرناک این ناهنجاری قلبی،  سکته قلبی و سکته مغزی می‌باشد. زیرا نشت شدید خون در دریچه میترال باعث ایجاد لخته های خون در دریچه شده که این امر باعث سکته قلبی و مغزی در فرد می‌شود. البته ناگفته نماند که حمله قلبی و سکته مغزی زمانی رخ میدهد که لخته های خون به سرخرگ یا مغز حرکت کرده باشد. لازم به ذکر است که این ناهنجاری قلبی در خانم های جوان تا میانسال نسبت به آقایان بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین در آقایان 50 سال به بالا این ناهنجاری به وجود می‌آید. یکی دیگر از عوارض خطرناک این بیماری، اندوکاردیت قلبی می‌باشد.

درمان و پیشگیری از پرولاپس دریچه میترال

بهتر است بدانیم که نحوه درمان پرولاپس دریچه میترال به میزان شدت آن بستگی دارد. به عبارتی اگر بیمار، پرولاپس و نارسایی قلب بسیار خفیفی داشته باشد نیازی به درمان ندارد. اما بهتر است تحت نظر متخصص قلب و عروق باشد. اگر میزان پرولاپس و نارسایی قلبی فرد بسیار شدید باشد، پزشک، عمل جراحی را به او پیشنهاد می‌کند. در غیر این صورت، نارسایی قلبی شدید خطرات بسیار زیادی همچون سکته قلبی و مغزی را به همراه خواهد داشت. ناگفته نماند که در عمل جراحی، دریچه میترال را تعویض می‌کنند. اگر میزان نارسایی قلبی بسیار شدید نباشد، پزشک معالج به او دارو تجویز می‌کند. لازم به ذکر است که داروهایی همچون کنترل کننده فشار خون، جلوگیری از ایجاد لخته در قلب و اصلاح کننده ریتم تپش قلب در درمان این بیماری بسیار موثر است.

برای پیشگیری از بیماری پرولاپس دریچه میترال باید رژیم غذایی سالم و مناسبی را انتخاب کرد. همچنین داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش کردن در پیشگیری از بیماری های قلب و عروق بسیار موثر است. داشتن وزن ایده آل و مناسب با قدتان یکی دیگر از راه های پیشگیری از هرگونه بیماری قلبی و عروقی می‌باشد.