دکتر سوده رودباری | عوامل ایجاد آنژین صدری/درد قفسه سینه: با راه رفتن تند، مصرف غذای سنگین، استرس های روحی و غیره

عوامل ایجاد آنژین صدری/ درد قفسه سینه: راه رفتن تند، غذای سنگین و غیره

اآنژین صدری یا همان درد قفسه سینه یک اختلال بسیار شایع است. این درد می‌تواند تیز یا مبهم باشد، اما برخی از افراد مبتلا به درد قفسه سینه ناراحتی، سفتی، فشار، گزگز، سوزش یا درد را توصیف می‌کنند. گاهی اوقات بیمار در ناحیه پشت، گردن، فک، بالای شکم یا بازو نیز درد دارد. علائم دیگری مانند حالت تهوع، سرفه یا مشکل در تنفس هم ممکن است بسته به علت درد قفسه سینه وجود داشته باشد.

بسیاری از بیماران می‌دانند که درد قفسه سینه نشانه یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است و به دنبال علائم، گاهی بسیار خفیف هستند. برخی اشخاص، از جمله بسیاری از بیماران بدحال، این شاخص‌ها را دست کم یا نادیده می‌گیرند.

علل درد قفسه سینه یا اینچستینگ تپیکال

علل درد قفسه سینه یا آنژین صدری

بسیاری از مشکلات وجود دارند که باعث ناراحتی یا درد می‌شوند. اما، همه این مشکلات فقط مربوط به مشکلات قلبی نیستند. درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از مشکلات سیستم گوارشی، ریه ها، ماهیچه ها، اعصاب یا استخوان‌ها باشد.

علل عمومی آنژین صدری

به طور کلی، شایع‌ترین علل درد قفسه سینه عبارتند از:

•    ناراحتی دنده، آسیب دیدن غضروف دنده، آسیب به عضلات قفسه سینه (درد دیواره قفسه سینه اسکلتی عضلانی)، یا درد داخلی قفسه سینه.

•    التهاب غشای پوشاننده ریه (پلوریت)

•    التهاب پوشش داخلی قلب (پریکاردیت)

•    مشکلات گوارشی (مانند ریفلاکس یا اسپاسم مری، بیماری زخم معده یا سنگ کیسه صفرا)

•    حمله قلبی یا آنژین (سندرم حاد کرونری و آنژین پایدار)

•    علل تشخیص داده نشده که خود به خود از بین می‌روند

•    سندرم‌های حاد کرونری (انفارکتوس میوکارد یا آنژین ناپایدار)

گرفتگی رگ‌ها از علت درد قفسه سینه

انسداد ناگهانی یک سرخرگ در قلب (شریان کرونری) جریان خون بخشی از عضله قلب را قطع می‌کند. زمانی که بخشی از عضله قلب به دلیل نداشتن خون کافی بمیرد، به آن حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) می‌گویند. در آنژین پایدار، باریک شدن یک شریان کرونر (مثلاً به دلیل تصلب شرایین) جریان خون را در آن شریان محدود می‌کند. این محدودیت جریان خون باعث درد در قفسه سینه در حین ورزش یا راه رفتن تند می‌شود.

دلایل تهدید کننده زندگی

درست است که درد قفسه سینه معمولا خطرناک نیست اما، برخی از علل اینچستینگ تپیکال تهدید کننده زندگی هستند. این علل ممکن است به شرح زیر باشند:

•    انفارکتوس میوکارد یا آنژین ناپایدار

•    پارگی در دیواره آئورت (دایسکشن)

•    پارگی پرده ریه که در آن فشار آنقدر زیاد می‌شود که از بازگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند (پنوموتوراکس تنشی)

•    پارگی در مری

•    انسداد شریان توسط لخته خونی در ریه‌ها (آمبولی ریه)

ارزیابی درد قفسه سینه

افراد مبتلا به درد قفسه سینه باید توسط پزشک معاینه شوند. اطلاعات زیر می‌تواند به دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق کمک کند تصمیم بگیرد که چه زمانی ارزیابی لازم است و چه انتظاراتی در طول این ارزیابی داشته باشد.

ارزیابی درد قفسه سینه

علائم هشدار دهنده

در افراد مبتلا به درد قفسه سینه یا اینچستینگ تپیکال، علائم و ویژگی‌های خاصی وجود دارد که باعث نگرانی می‌شود. از جمله:

•    دردی که با احساس فشرده شدن قفسه سینه همراه است.

•    مشکل تنفسی

•    حالت تهوع یا استفراغ

•    درد در پشت، گردن، فک، بالای شکم، شانه یا بازو

•    احساس سرگیجه یا خستگی دائمی

•    احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم

چه زمانی باید فورا به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه همه علل درد قفسه سینه جدی نیستند و تنها برخی از علل تهدید کننده زندگی هستند، اما افراد زیر باید فوراً به اورژانس مراجعه کنند:

•    درد قفسه سینه که برای چند روز ادامه داشته باشد.

•    وجود علامت هشدار دهنده که در بالا گفتیم.

•    فردی که با توجه به علائم مشکوک به سکته قلبی است.

این فرد باید با اورژانس تماس بگیرد یا در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود. فرد مشکوک به سکته قلبی به هیچ عنوان نباید به تنهایی به بیمارستان مراجعه کند.

درد قفسه سینه یا همان اینچستینگ تپیکال که چند ثانیه (کمتر از ۳۰ ثانیه) طول بکشد، به ندرت ناشی از بیماری قلبی است. البته افرادی هم که درد قفسه سینه بسیار کوتاهی دارند باید به پزشک مراجعه کنند، اما معمولاً نیازی به مراجعه به اورژانس ندارند.

وقتی درد قفسه سینه بیشتر طول می‌کشد (یک هفته یا بیشتر)، افراد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند، اما نیازی به مراجعه به بیمارستان یا اورژانس نیست. مگر اینکه علائم هشدار دهنده در آن‌ها ایجاد شود یا درد به تدریج بیشتر شود. اغلب، در این صورت افراد باید فورا به بیمارستان مراجعه کنند.

وظیفه پزشک در هنگام ارزیابی

دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق و هر پزشک قلب دیگری، ابتدا علائم و سابقه پزشکی فرد را می‌پرسد و سپس معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. سرنخ‌هایی از شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار اغلب نشان دهنده علت درد قفسه سینه و بررسی‌های لازم است. با این حال، علائم ناشی از عفونت‌های خوش خیم و بدخیم سینوسی همپوشانی دارند و به طور گسترده‌ای متفاوت هستند. بنابراین، اگرچه یک حمله قلبی معمولی باعث درد کسل کننده و کوبنده قفسه سینه می‌شود، برخی از افراد مبتلا به حمله قلبی فقط ناراحتی خفیف قفسه سینه یا یک شکایت ساده از سوء هاضمه یا درد در بازو یا شانه‌ها را تجربه می‌کنند. به همین دلیل افراد باید توسط پزشک معاینه شوند تا علت درد مشخص شود.

درمان درد

زمانی که علت اینچستینگ تپیکال مشخص شود، درمان با توجه به علت انجام می‌شود. اگر علت مشخص نباشد، بیمار اغلب برای پایش قلب و ارزیابی بیشتر در بیمارستان بستری می‌شود تا علت مشخص شود.

سخن آخر

درد قفسه سینه یا اینچستینگ تپیکال می‌تواند ناشی از شرایط بالقوه تهدید کننده زندگی باشد، اما نگران نباشید. اکثر درد‌های قفسه سینه مربوط به مشکلات هاضمه و خوردن غذای سنگین است. اما، افرادی که درد قفسه سینه دارند، باید فورا به پزشک مراجعه کنند. زیرا برای تشخیص علت معاینه فیزیکی توسط پزشک و یا انجام آزمایشات مورد نیاز است.

از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، متشکریم. اگر شما هم دردی در قفسه سینه خود احساس می‌کنید و نگران هستید، می‌توانید سوالات خود را در پایین همین صفحه بپرسید. خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عروق با شکیبایی به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

منبع